Cikloturizam nakon karantene

Trail ne spava već promišlja što i kako nakon karantene

Popuštanjem protuepidemijskih pojavljuje se pitanje kako će izgledati ovogodišnja budućnost (ciklo)turizma, a mi se u tu raspravu uključujemo s nekoliko vlastitih ideja koje donosi Karlo Kučan.

Covid 19 (popularnog naziva Corona virus) već skoro pola godine hara svijetom, odnoseći velik broj žrtava, razarajući gospodarstva i stavljajući pred nas izazovne odluke što i kako dalje. Naravno, zabijati glavu u pijesak i čekati da se stvari riješe same od sebe, rijetko, ako ikad, rješava probleme, tako da je i TRAIL FCE u ovim novim okvirima aktivno krenuo u interna promišljanja – što nakon karantene?

Izvjesno je da još neko vrijeme stvari i odnosi neće biti isti. Očekivati da će se i nakon pronalaska cjepiva dogoditi brzi reset misli i ponašanja teško je očekivati. Ljudi će još neko vrijeme prirodno zadržavati socijalnu distancu, naročito naspram nepoznatih koji su uz to, ne daj Bože, zakašljali.

Time će posebno biti pogođen cijeli niz djelatnosti nužno povezan s međuljudskim kontaktima, a posebno turizam, koji se zasniva na putovanjima, druženjima, upoznavanjima i dolaskom u kontakt s brojnim nepoznatim ljudima. Što onda možemo očekivati u cikloturizmu?

Za početak moramo pogledati što su bili dosadašnji nosioci cikloturizma. Najveći prihodi ostvarivali su se primarno u tri segmenta – manifestacijama, višednevnim agencijskim proizvodima i samostalnim dužim putovanjima, a cikloturistička industrija je, kumulativno, na europskoj razini donosila oko 44 milijarde eura prihoda.

Manifestacije

Otkazivanje ili odgađanje većine (budimo realni svih) biciklističkih manifestacija u prvom dijelu ove godine bilo je očekivano. Pritom ne mislim samo na evente lokalnog i/ili regionalnog karaktera poput „Moje prve stotke“, „Outdoor Podgore“, BIMEP-a i sličnih, nego i onih najvećih, počevši od „Strade Bianche“ (kao prve „prave“ utrke sezone) do „Tour de France“, koji je sa sredine srpnja odgođen na kraj kolovoza s time da još uvijek nije sigurno da će se ove godine uopće održati, a ako i hoće, u kojim uvjetima.

Vjerujem da bi Rogliču, Froomu, Quintani i ostatku ekipe bilo čudno penjati se na Alpe d’ Huez ili Puy Mary praćeni usamljenim zvukom milijuna cvrčaka, umjesto gromoglasnim hukom tisuća i tisuća fanova koji vrište uz cestu bodreći svoje favorite.

Ova godina je, ukoliko ne dođe do znatnijih promjena koje teško možemo očekivati, u cikloturističkom smislu, manifestacijski gotova. Čak i ako se do kraja sezone Covid smiri, svi odgođeni eventi koji će se potencijalno ad-hoc organizirati, više će dovesti do međusobne kanibalizacije kroz istovjetne termine, nego što će donijeti kvalitetan doprinos turizmu.

Ukoliko računate da će biti i drugih sportskih manifestacija, poput tračkih utrka, koje će se naguravati u jesenskom dijelu sezone, jasno je da koncentracija većeg broja evenata u kratkom vremenskom razdoblju jednog godišnjeg doba dobu neće biti katalizator dohodka već prije izvor dodatnih promotivnih i organizacijskih troškova u bespoštednoj borbi za svakog pojedinog natjecatelja.

Agencijski proizvodi

Trail FCE već neko vrijeme uspješno surađuje sa turističkim agencijama s ciljem da na destinacijama na kojim radimo, osiguramo kvalitetne, atraktivne i sigurne uvjete za sve veći broj cikloturista. Kao i u većini drugih grana turizma i ovdje je „industrija“ sve agresivnija i zahtjevnija. Povećava se broj gostiju po pojedinačnoj grupi (vidjeli smo i grupe sa preko 50 biciklista sa samo 2 vodiča!!), a staze i ture moraju biti što raznovrsnije i interesantnije. Do ove godine rast je bio preko 23% na godišnjoj razini, a onda odjednom – zastoj!

„Bike and boat“ opcije su zamrle, „masovci“  su u priobalnim hotelima nestali, a agencije su se našle usred vrtloga totalnog otkazivanja svih najavljenih ili bukiranih grupa za 2020. godinu i sada promišljaju što dalje i do kad čekati. Avioni su prisilno sletjeli, brodovi su vezani u lukama, a oni koji bi i dolazili samostalno, vlastitim prijevozom, nemaju gdje odsjesti, niti znaju hoće li i na koji način noći prelaziti državne granice, koje su Europu ponovno premrežile. Prednost je jedino što su ceste prazne…

Samostalna putovanja

Ovdje nije riječ o, primjerice, putovanju Brune (Radotića) i mene iz Varaždina do Osijeka, već o ljudima koji koriste EuroVelo rute i kojima su međunarodna biciklistička putovanja, dakle odlasci u druge zemlje (ili više njih), višednevno ili čak višetjedno iskustvo. U ovom trenutku teško je zamisliti da će se oni usuditi ići na takva putovanja, ali i da će ih ugostitelji zdušno primati ako kažu da su npr. „…upravo dopedalirali iz Lombardije i imaju malo povišeno temperaturu zbog cjelodnevnog boravka na biciklu…“. I onda još malo zakašlju!

Što možemo očekivati?

Zadnjih mjesec dana aktivno radimo sa našim partnerima na razvoju novih programa koji bi stvorili umanjeni, ali ipak nekakav prihod za agencije (pa onda posljedično i destinacije) i pronašli način za osiguravanje sigurnog bicikliranja. Naravno, jedno od logičnih rješenja je „less is more“: male grupe skrojene prema njihovim specifičnim interesima, bazirane na polupansionima u kućama za odmor ili visoko odgovornim hotelima, bez stajanja na uobičajenim kavama ili degustacijama. Nije jednostavno, ali je izazovno i – izvedivo, pogotovo ako se radi s motiviranim i fleksibilnim partnerima.

Nadalje, aktivno smo se angažirali u stvaranju dodatnih self-guided ruta, ovog puta i za dvodnevne izlete prijatelja unutar područja dostupnog automobilima, gdje organiziramo kraće ali intenzivnije biciklističke doživljaje. Biciklistički gledano, naglasak je na gravelu ili offroad trekingu, kako bi minimizirali socijalni kontakt, ali i kako bi ljude, koji su već predugo zatočeni u svojim domovima, vratili prirodi.

Novitet je i „cycling gamification“. U suradnji s našim partnerima radimo na razvoju on line igara koji će vam putem aplikacija omogućiti da bez pratnje vodiča (ali na tom sadržaju prilagođenoj destinaciji) otkrivate zanimljivosti i posebne točke interesa pritom se zabavljajući o (igrajući). Naravno, ideja je da sami odabirete broj ljudi s kojima ćete se u ove doživljaje uključiti te sami birate i tempo kojim ćete stvari oko sebe otkrivati.

Kada ćemo moći aktivirati sve potencijale i proizvode, pitanje je za koje za sada nemamo odgovor. Ekipa iz TRAIL-a, unatoč nedruženju i u okvirima naših mogućnosti, sposobnosti i znanja, aktivno radi na razvoju i podršci našim destinacijama, kako bi cikloturizam bio prvi koji će im, kada se turističko tržište barem malo otvori,  moći ponuditi tzv. quick winove, odnosno vratiti barem dio prometa i prihoda koje je corona tako učinkovito odstranila.

Karlo Kučan